2013. szeptember 4., szerda

Óda a sajttortához, amitől Istennő lettem


Volt 2 doboz mascarpone a hűtőben. Ez persze így nem túl izgalmas, de ha hiszitek, ha nem, talán ez volt az első olyan alkalom, amikor nem másnak készített tortába, vagy vendéglátogatós édességbe vásároltam, hanem CSAK ÚGY, magamnak. És meg is fogadtam, hogy nem akármit fogok készíteni belőle - CSAK ÚGY - magamnak.

Addig-addig tartogattam és agyaltam rajta, hogy majdnem meghiúsult a terv, hogy ebből aztán olyat csinálok CSAK ÚGY, amivel piszok módon kényeztetni fogom magam. Miután pánikszerűen konstatáltam, hogy hamarosan lejár a szavatossági ideje az én lélekmelegítő hozzávalómnak, gyakorlatilag megrohamoztam az összes szakácskönyvem, amelyek többsége....hát igen....Nigellától van. Hiába na! Szeretem azt nőt, amit csinál, ahogy csinálja és az egész humorát, szemléletmódját a gasztronómia iránt. 
És akkor hirtelen - mintegy villámcsapás szerűen - megvilágosodtam és szinte homlokon csapva vettem le a polcról a "Hogyan Váljunk Házi Istennőkké?" című (számomra) gasztro bibliát. Abból is rögtön a sajttorták fejeztet ütöttem fel. És akkor és ott, abban a szent pillanatban, teljes elégedettséggel böktem rá a Londoni Sajttorta receptjére!  EZ lesz az, amit CSAK ÚGY megcsinálok magamnak!!
Na...hát ha ettetek már csodát......akkor ez az! Krémes, selymes, kellőképpen édes és valami mennyei harmónia lakozik benne! Nigella tényleg tudja mitől döglik a légy! Esküszöm Nektek, ahogy megkóstoltam, fizikailag éreztem, amint átváltozok és habverővel a kezemben emelkedem el a padlótól 10 centire, miközben fényes glória vesz körül. Na jó nem így volt! De attól ez még egy fantasztikus recept és tényleg nagyon nehéz megfogalmazni milyen felemelő érzés járt át, amikor az első falat lecsúszott.



Bár a recept 600 g krémsajtot ír, nekem csak 500 g mascarpone-m volt. Ehhez képest csak annyit változtattam, hogy 1 tojássárgával kevesebbet tettem bele és a cukor mennyiségét is csökkentettem. És mivel az én formám még kisebb is volt a receptben megadotthoz képest, úgy gondoltam nem lesz feltűnő a 100 grammnyi mennyiség hiánya. Nem éreztem, hogy bármilyen csorba is esett volna az állagán, vagy az ízén, de utólag talán lehet, hogy nem a tojássárgáját kellett volna csökkenteni, hanem az egész tojást. Az esztétikán...hát igen, van még mit tanulnom, de hamarosan talán ezt is kipipálhatom ;)
És akkor íme az eredeti recept, amitől bárki istennő lehet. Vendégek elbűvölésére, dicséret bezsebelésére kiváló, esős, magányos napokra, vagy mélyponton lévő lelkek felmelegítésére pedig egyenesen kötelező.
Kóstold meg, dőlj hátra és nyugodtan sírj! :)

Londoni Sajttorta (Nigella Lawson receptje a "Hogyan váljunk házi istennőkké" c. könyvéből)

Hozzávalók a tortához:
150 g keksz (én most Győri Édest használtam)
75 g olvasztott vaj
600 g krémsajt (nálam 500 g)
150 g cukor (nálam 125 g)
3 nagy tojás
3 nagy tojássárgája (nálam 2)
1,5 evőkanál vanília-kivonat
1,5 evőkanál citromlé
20 cm-es csatos tortaforma (nálam 18 cm volt) és erős alufólia

Hozzávalók a mázhoz:
140 ml tejföl
1 evőkanál cukor
1/2 teáskanál vanília-kivonat (nekem épp nem volt, tettem bele helyette vaníliával összedarált cukrot)

A morzsává tört kekszet összedolgozzuk az olvasztott vajjal és jól belenyomkodjuk a tortaforma aljába. Tegyük hűtőbe, mondjuk fél órára. Finoman keverjük simára a krémsajtot a cukorral, majd adjuk hozzá a tojásokat, a tojássárgákat, majd a vaníliát és a citromlevet is. Forraljunk fel egy kanna vizet. Erős alufóliával legalább két rétegben csomagoljuk be a lehűlt tortaformát, majd állítsuk egy magas tepsibe. Töltsük a kekszes alapra a krémsajtos tölteléket, majd öntsük fel a forró vizet a forma köré, a feléig. 180 fokra előmelegített sütőben 50 percig süssük. A mázhoz keverjük össze a tejfölt a cukorral és a vaníliával, öntsük a sajttorta tetejére, majd tegyük vissza a sütőbe 10 percre. Ha kész vegyük ki a sütőből a tepsit, emeljük ki a vízből a formát és becsomagolva hagyjuk rácson teljesen kihűlni. Ekkor még nagy önuralmat gyakorolva be kell tennünk a hűtőbe, viszont tálalás előtt 20 perccel vegyük ki, hogy szoba hőmérsékletű legyen. Ekkor kicsomagolhatjuk és forró vízbe mártott késsel könnyen szeletelhetjük.
A tálaláshoz az Arany-Ló papír Magyar Virágos tortatartóját használtam.
A fotókért bocs: este volt, késő volt, meleg volt!! :)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése