2015. április 15., szerda

Húsvéti kekszek ajándékba


Mint említettem az előző bejegyzésemben, a húsvéti ünnepeket kint töltöttem külföldön vendégségben. Ez alkalomból, ajándékba vittem ezeket a kekszeket. Hogy miért pont ilyet? Mert nemrég Mohánál jártam mézeskalács tanfolyamon...




Már nagyon régóta terveztem, hogy elmegyek mézeskalács díszítő tanfolyamra, de a tavalyi év ugye teljesen elment a cukrász sulira. Viszont idén, ahogy megláttam az idei első tanfolyam kiírást, nem volt kérdés, hogy jelentkezem. Nem is bántam meg, mert mondhatom, nagyon élvezetes volt, arról nem beszélve hogy végre személyesen is megismerhettem Adriennt, alias Mohát, a Mohakonyha íróját. Egy tünemény a csaj! Megtanultuk a mézes tészta minden csimborasszóját, akárcsak az iróka mázét, hogy milyen legyen a máz állaga, hogy melyik alkalmas kontúr húzásához, vagy terülő mázhoz. Díszítettünk sablonnal és zsákkal is. És azt is megtanultuk, hogy ez is olyan dolog, amit gyakorolni kell, gyakorolni, gyakorolni és ha esetleg nem mondtam volna még akkor gyakorolni. Mert ha elé kitartó az ember, türelmes és legfőképp elhivatott, akkor valóságos szépségek kerülnek ki a keze alól, amik gasztro ajándékként bármikor bevethetők. A tanfolyamot bátran ajánlom, aki kicsit is szeretne közelebbről megismerkedni ezzel a világgal.

Nos, én még igencsak gyerek cipőben járok, de alapvetően a technika nagyon tetszik. A legbosszantóbb talán az, hogy nem tudok egyenletes vonalat húzni. Vagyis az egyenes vonalak még csak-csak mennek, de ha szép ívet kell rajzolni, vagy a mézeskalács szélén kontúrt kell húzni, na az már okoz némi fejtörést.
A másik nehéz dolog számomra maga a minta kitalálása. Ha az embernek van egy szép sablonja az persze más, de amikor ott áll a keksz fölött és el kéne dönteni, hogy akkor mit és hova kéne rajzolni... na az nem egyszerű! Sajnos én amúgy sem vagyok ez az "ide húzok egy kis vonalat, oda jó lesz néhány pötty, ide meg kanyarítok egy ívet, aztán onnan meg kiágazó inda mintákat" típus.
Nálam ez egyenlőre így néz ki a valóságban: "Na jó, akkor erre csinálok egy rózsát... Jaj ezt nem is így kellett volna... mindegy akkor rakok köré pöttyöt és akkor olyan népies lesz... na ezt most nem kellett volna......anyám de hülyén néz ki.....adjatok egy papírtörlőőőőőőt!!!!

A máz állagát is ki kell tapasztalni, de annak örülök, hogy a terülő mázat elég jól be tudtam lőni. 
A kekszekhez Citromhab citromos keksz receptjét használtam, de ennek nem citromos változata megtalálható Mohánál is. Nagyon finom, nem púposodik és nem utolsó sorban sütipecsétekhez is kiváló, mert sütés közben nem tűnik el a belenyomott minta. Persze erről nem csináltam fotót. 
Egy dolog miatt bosszankodtam kicsit: szerintem még hagyhattam volna a sütőben 1-2 percig, mert nagyon omlós lett. Ami alapvetően nem hiba, viszont a díszítés hevében néhányat könnyű szerrel eltörtem. Mint pl. a pillangókat, amit kivétel nélkül sikerült kettétörnöm a közepén, annyira koncentráltam, de aztán nyomtam egy kis mázat rá is sikerült annyira összeragasztani, hogy kibírja az utat. Szóval ha ha kekszet díszítünk, érdemes picit rásütni, persze azért ne égessük szanaszéjjel.
A keksz receptjét ide is leírom, nálam a vanília kivonat kimaradt és citromaroma helyett 1 egész citrom reszelt héját tettem bele. Az írókamáz receptje pedig megtalálható Moha oldalán és Citromhab oldalán is, ahol elég részletesen olvashatunk a különféle mázak állagáról és elkészítéséről.

Citromos keksz

Hozzávalók:

400 g liszt
225 g vaj
175 g porcukor
1 csomag, vagy 2 teáskanál sütőpor
1 tojás
1 mokkáskanál só
1 citrom reszelt héja

A vajat elmorzsoljuk a liszttel és hozzá adjuk a többi hozzávalót is. Én a robotgép dagasztó karával csináltam. Az összeállt tésztát lisztezett felületen egyneművé gyúrjuk, de sokáig ne maceráljuk, mert nem jó ha túlságosan megolvad a vaj a kezünk alatt. 3-4 mm vastgra kinyújtjuk majd kiszaggatjuk belőle a tetszőleges formájú kekszeket. 
190 fokra előmelegített sütőben légkeverés nélkül 6-8 perc alatt megsütjük, de nekem szerintem kellett a 10 perc is. Figyeljük azért, nem pirítsuk meg túlságosan. 

Hát, utólag is Boldog Nyulat! :)









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése